Maan magneettikentän napojen vaihtuminen ei olisi katastrofi

Nasa rauhoittelee pelkoja siitä, että maapallon magneettikentän muutokset aiheuttaisivat vaaraa elämälle vuoden 2012 kauhuskenaarioihin liittyen. Napaisuuden muutokset ovat erittäin hitaita eivätkä tapahdu muutamassa vuodessa tai edes vuosisadassa. On myöskin mahdotonta, että viime vuosina kasvanut Auringon aktiivisuus olisi vaaraksi elämälle.

Viimeisen 20 miljoonan vuoden aikana navat ovat vaihtaneet paikkaa keskimäärin noin 0,2-0,3 miljoonan vuoden välein. Edellisestä vaihtumisesta arvioidaan kuitenkin kuluneen jo 780 000 vuotta eli tavallista pidempi aika. Siltä ajalta olevissa fossiililöydöissä ei näy merkkejä suurista muutoksista kasvi- tai eläinlajien määrissä.

Magneettinen pohjoisnapa on vaeltanut vuoden 1900 jälkeen nopeasti pohjoisemmas yli 1100 kilometrin matkan. Muutokset aiheutuvat Maan sulan rautaytimen virtauksista, joita ei vielä tunneta kovin tarkasti.

Maan magneettikentässä arvioidaan parhaillaan olevan menossa heikkenevä vaihe, mutta on mahdoton sanoa, onko kyse lyhytjaksoisista häiriöistä vai pidemmästä trendistä. Ei myöskään ole todisteita siitä, että Maan magneettikenttä koskaan katoaisi kokonaan.

ESA aikoo laukaista ensi vuonna kolme Swarm-satelliittia, joiden tehtävänä on kartoittaa Maan magneettikenttää huomattavasti nykyistä tarkemmin.