Jääkaudet voivat selittyä Maan akselikulman muutoksilla

Tutkijaryhmä väittää selvittäneensä jääkausien syntymekanismin. Oregonin valtionyliopistontutkijat pitävät Maan akselikulman muutoksia syynä jään määrän pienenemiseen edellisten jääkausien lopulla. Tutkimus julkaistiin tuoreessa Science-lehdessä.

"Pystymme laskemaan Maan akselisuunnan muutokset ja sen kiertymisen 50 miljoonaa vuotta taaksepäin", kertoo Peter Clark Oregonin valtionyliopistosta. "Ne johtuvat pääasiallisesti suurten planeettojen kuten Jupiterin ja Saturnuksen painovoimavaikutuksesta, joka vaikuttaa hieman eri tavoin tuhansien vuosien aikaväleillä."

Maan akselisuunta vaihtelee noin kahden asteen verran ja se muuttaa maanpinnalle Auringosta tulevan valon määrää sekä sitä kautta lämpötilaa. Tutkijaryhmä ei pidä hiilidioksiditasoa tai valtamerten lämpötiloja muinaisten ilmastonmuutosten aiheuttajina, kuten on esitetty muissa aiheen tutkimuksissa.

Uuden teorian myötä tutkijat pystyvät ymmärtämään paremmin miten jääalueet sulavat säteilymekanismien vaikutuksesta. 19 000 vuotta sitten jääkauden väistymiseen johtanut maapallon akselikulmaan liittyvä tapahtumaketju tarjoaa oivallisen vertailukohdan nykyiselle ilmastonmuutokselle, joka johtuu kasvihuonekaasuista. Tämä tuo tietoa esimerkiksi siitä miten jäätiköiden määrä reagoi eri lämpötiloihin.

Lue lisää Nasan Astrobiology Magazinen sivuilta (englanniksi)