Ihmistä edeltänyt teollinen sivilisaatio olisi voinut kadota jäljettömiin

Jos maapallolla on ollut teollinen yhteiskunta ennen ihmiskunnan kehittymistä, olisiko siitä jäänyt merkkejä? Uuden tutkimuksen mukaan ei välttämättä.

Ihminen on ainoa laji maapallolla, joka on koskaan rakentanut kehittyneen teollisen yhteiskunnan. Asia on niin vahva itsestäänselvyys, ettei aiempien sivilisaatioiden mahdollisuutta ole pahemmin edes pohdittu.

Kaksi tutkijaa päätti kuitenkin suhtautua lähinnä tieteisfantasialta kuulostavaan kysymykseen vakavasti.

Adam Frank Rochesterin yliopistosta ja Gavin Schmidt Nasan Goddard-instituutista julkaisivat hiljattain tutkimuksen aiheesta Astrobiology-lehdessä.

"En usko, että maapallolla oli teollista yhteiskuntaa ennen omaamme – en ajattele, että oli dinosaurusten tai jättiläislaiskiaisten sivilisaatiota", Frank toteaa.

Frankin mielestä on kuitenkin tärkeää kysyä, miltä sellainen näyttäisi ja mistä tiedämme, ettei näin ole ollut.

Mahdollisesta muinaisesta sivilisaatiosta ei välttämättä jäisi jälkeä fossiiliarkistoihin, koska niin pieni osa olennoista lopulta päätyy fossiileiksi. Kaksikon mukaan on epävarmaa, löytyykö esimerkiksi ihmiskunnasta yhtään fossiilia miljoonien vuosien päästä.

Sivilisaatioiden rakentamia esineitä ei myöskään luultavasti löytyisi enää 4 miljoonan vuoden jälkeen.

"Muutaman miljoonan vuoden kuluttua kaikki fyysiset muistutukset sivilisaatiosta saattavat olla kadonneet, joten täytyisi tutkia poikkeavuuksia sedimenteissä", Frank kertoo.

Yksi merkki voisi olla esimerkiksi hiilen isotooppien poikkeavat määrät, jotka syntyvät kivihiilen, öljyn ja maakaasun laajamittaisesta poltosta. Myös typpilannoitteet tai muovit voivat paljastaa ammoisen teollisen toiminnan.

Monet geologien havaitsemat jäljet muistuttaisivat kuitenkin luonnollisia tapahtumia, joten muinainen sivilisaatio ei välttämättä paljastuisi kovinkaan helposti.