Asteroidipölyä voitaisiin käyttää maapallon viilentämiseen

Skotlantilaiset tutkijat ovat ehdottaneet maapallon varjostamista asteroidipölyn avulla. Yksityiskohdat ehdotuksesta tullaan julkaisemaan marraskuussa Advances in Space Research -lehdessä.

Auringon ja Maan väliin levitettävä pöly viilentäisi planeettaamme ja näin kumoaisi kasvihuonekaasujen aiheuttamaa lämpenemistä. Tutkijoiden mukaan esimerkiksi kahden celsiusasteen viileneminen saataisiin aikaan, jos lähitähtemme himmenisi 1,7 prosenttia.

"Ihmiset ajattelevat joskus valtavia, koko Auringon peittäviä sermejä. Tästä ei ole kyse", painottaa Russell Bewick Skotlannin Strathclyden yliopistosta. Hänen mukaansa 1,7 prosentin vähenennys valon määrässä olisi tuskin edes huomattavissa paljain silmin. "Pöly toimisi vain erittäin kevyenä varjona tai suodattimena."

Pilvi luotaisiin sinkoamalla asteroidista kaivettua materiaalia ympäri avaruutta. Pilven synnyttämiseen tarvittavan tekniikan arvioidaan olevan käytettävissä 2020-luvun loppupuolella.

Suurin maapallon lähelle tuleva asteroidi, 1036 Ganymed, riittäisi luomaan pilven, joka himmentäisi Auringosta tulevaa säteilyä yli 6 prosenttia. Pilvi olisi noin 2 600 kilometriä leveä.

Aiheesta lisää Space.com (englanniksi)