Yllättävä tulos – avaruuden laajeneminen on kiihtynyt ennustettua nopeammin

Hubble-avaruusteleskooppi on tehnyt hämmentävän havainnon. Avaruuden nykyinen laajenemisnopeus on luultua suurempi. Tulos julkaistiin uusimmassa Astrophysical Journal -lehdessä.

Jo pitkään on tiedetty, että maailmankaikkeus laajenee kiihtyvällä vauhdilla. Nykyinen laajenemisnopeus on periaatteessa johdettavissa kosmisesta taustasäteilystä tehdyistä havainnoista, mutta tällä tavalla saatu arvo näyttää olevan ristiriidassa Hubblen tekemien suorien laajenemisnopeuden mittauksien kanssa.

"Tämä yllättävä havainto voi olla tärkeä vihje. Se auttaa ymmärtämään niitä mystisiä maailmankaikkeuden palasia, jotka muodostavat 95 prosenttia kaikesta ja eivät säteile valoa, kuten pimeä energia, pimeä aine ja pimeä säteily", selittää Adam Riess Johns Hopkinsin yliopistosta.

Nykykäsityksen mukaan jokainen kuutiometri avaruutta laajenee tietyllä nopeudella. Laajeneminen on kuitenkin niin vähäistä, ettei se näy pienillä etäisyyksillä. Siksi Hubble mittasi 19 eri galaksissa sijaitsevien tähtien etäisyyksiä tarkemmin kuin ennen on ollut edes mahdollista.

Näin saatiin arvo avaruuden tämänhetkiselle laajenemisnopeudelle. Tämä oli 5–9 prosenttia oletettua suurempi ja poikkesi selvästi esimerkiksi Planck-satelliitin mittaamasta arvosta. Planck mittasi kuitenkin pian alkuräjähdyksen jälkeen vallinnutta avaruuden laajenemisnopeutta.

Löytö on niin merkittävä, että tarvitaan lisää havaintoja ennen kuin se voidaan julistaa varmaksi. Toisaalta yhteensopimattomille tuloksille voi löytyä arkisempia selityksiä. Planck-satelliitiin tekemissä universumin taustasäteilyn mittauksissa saattaa olla ongelma.

Aiheesta lisää Hubble (englanniksi)