Vieraat universumit saattavat vuorovaikuttaa oman maailmankaikkeutemme kanssa

Tähtitieteilijät ovat jo pitkään epäilleet, että oman maailmankaikkeutemme lisäksi saattaa olla olemassa muita maailmankaikkeuksia.

Nyt esitetyn, uuden teorian mukaan universumien väliset vuorovaikutukset saattaisivat selittää joitain kvanttifysiikan erikoisimmista ilmiöistä.

Siinä missä perinteisemmässä näkemyksessä kvanttimaailman tapahtumat synnyttävät jatkuvasti uusia maailmankaikkeuksia, yhdysvaltalaisten ja australialaisten tutkijoiden kehittämässä MIV-teoriassa (Many Interacting Worlds) tilanne on täysin päinvastainen. Lukuisat maailmankaikkeudet ovatkin syynä havaituille kvanttimaailman ilmiöille.

Teoria voisi selittää esimerkiksi sen, miksi hiukkanen saattaa joskus näyttää olevan kahdessa paikassa samaan aikaan tai miksi hiukkaset voivat olla niin sanotusti kvanttikietoutuneet toisiinsa.

Samalla se ennustaa myös uusia, havaittavissa olevia ilmiöitä. Teoria on kuitenkin niin nuori, ettei kunnollisia tutkittavia ennusteita ole vielä ehditty tehdä.

Muiden kaikkeuksien mahdollinen vaikutus on teorian mukaan vähäistä ja ilmenisi vain, kun oman maailmankaikkeutemme kaikki hiukkaset olisivat lähes samoissa kohdissa kuin näitä vastaavat hiukkaset jossain toisessa universumissa. (Aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 1 tai 2/2015)