Tutkijat yrittävät havaita kaikuja kaikkeudesta ennen alkuräjähdystä

Niin sanotun standardikellon avulla voi olla mahdollista osoittaa, oliko maailmankaikkeus kutistumassa ennen alkuräjähdystä. Jos kosmisesta taustasäteilystä löytyisi merkkejä supistuvasta alku-universumista, se voisi heittää koko inflaatioteorian romukoppaan.

Tutkijat ovat ehdottaneet uutta testiä niin sanotun inflaatioteorian tutkimiseksi. Kyseisen teorian mukaan maailmankaikkeuden koko laajeni dramaattisesti sekunnin murto-osassa heti alkuräjähdyksen jälkeen.

Inflaatioteoria on laajasti hyväksytty tiedepiireissä, sillä se selittää onnistuneesti joitain maailmankaikkeuden kehitykseen ja rakenteeseen liittyviä tärkeitä ominaisuuksia.

On kuitenkin myös muita teorioita, jotka pystyvät selittämään nämä mysteerit. Ennen alkuräjähdystä saattoi olla olemassa kutistuva maailmankaikkeus, joka suureksi ponnahdukseksi kutsutun tapahtuman kautta lähti laajenemaan nykyiseksi universumiksi.

Nyt tutkijat ovat keksineet, miten raskaat alkeishiukkaset ovat voineet luoda niin sanotun standardikellon. Sen avulla voi olla mahdollista osoittaa, oliko maailmankaikkeus kutistumassa ennen alkuräjähdystä.

"Jos kuvittelemme, että filmirullassa on kaikki tieto, mitä olemme tähän mennessä oppineet ajasta ennen alkuräjähdystä, silloin standardikello kertoo, miten näitä kuvia pitäisi näyttää", selittää Xingang Chen Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksesta.

"Ilman aikatietoa emme tiedä, pitäisikö filmi esittää etuperin vai takaperin, nopeasti vai hitaasti, aivan kuten emme tiedä, oliko alkumaailmankaikkeus laajenemassa vai supistumassa ja kuinka nopeasti se tapahtui."

Jos tutkijat löytävät merkkejä supistuvasta alku-universumista, se voisi heittää koko inflaatioteorian romukoppaan.

"Nämä merkit ovat erittäin hienovaraisia havaittavaksi, ja siksi meidän täytyy mahdollisesti etsiä useista eri paikoista. Kosminen taustasäteily on yksi tällainen paikka ja galaksien jakauma toinen", Chen uskoo. "Olemme jo aloittaneet signaalien etsimisen. Löysimme joitakin mielenkiintoisia kandidaatteja, mutta tarvitsemme vielä lisää dataa."

Aiheesta lisää myöhemmin Tähdet ja avaruus -lehdessä.