Tutkijat keksivät tavan testata, onko kaikkeus tietokonesimulaatio

Filosofit ovat jo pitkään pohtineet, miten voisimme erottaa, elämmekö todellisessa maailmassa vai voisiko maailmankaikkeus olla tietokonesimulaatio. Nyt Washingtonin yliopiston tutkijat uskovat keksineensä ainakin yhden tavan testata asiaa.

Ajatus tietokonesimulaatiossa elämisestä tuntuu erittäin epätodennäköiseltä. Jos tietokoneiden kehitys kuitenkin jatkuu voimakkaana vielä tuhansien vuosien ajan, erilaiset simulaatiot saattavat olla kaukaisessa tulevaisuudessa erittäin yleisiä. Maailmankaikkeuden koko historiassa voi tämän takia elää paljon enemmän simuloituja kuin todellisia yksilöitä.

Niin sanotun simulaatioargumentin mukaan jokin seuraavasta kolmesta asiasta on totta: ihmiskunta ei elä riittävän kauan kehittääkseen simuloituja maailmoja, kehittyneet sivilisaatiot eivät syystä tai toisesta luo simulaatioita tai elämme lähes varmuudella tietokonesimulaatiossa.

Jos simulaatiossa on rajallisten resurssien takia joitain epäjohdonmukaisuuksia, uuden yhdysvaltalaisten tutkimuksen mukaan ne näkyisivät samalla tavalla kuin nykypäivän tietokonesimulaatioissammekin - niin sanotun simulaatioverkon aiheuttamana epätäydellisyytenä. Ilmiö olisi havaittavissa tutkimalla, käyttäytyvätkö korkeaenergiset kosmiset säteet eri tavalla eri suunnissa (aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 1/2013).

Washingtonin yliopiston tiedote (englanniksi)