Tutkijat esittelivät uuden tavan mitata maailmankaikkeuden laajenemisnopeutta

Maailmankaikkeuden tiedetään laajenevan, mutta laajenemisnopeutta ei ole saatu tarkasti määriteltyä. Painovoimalinssi-ilmiön ja rakenteilla olevan ELT-teleskoopin toivotaan tuovan selvyyttä asiaan.

Tähtitieteilijät ovat esitelleet uuden tavan mitata universumimme laajenemisnopeutta. Menetelmä perustuu kaukaisten kohteiden etääntymisnopeuden kiihtymiseen.

Avaruuden laajenemista voi ajatella siten, että meidän ja muiden galaksien väliin muodostuu koko ajan lisää avaruutta.

Koska jokainen avaruuden piste laajenee, tähtitaivaan kohteet näyttävät etääntyvän meistä sitä nopeammin, mitä kauempana ne sijaitsevat.

Laajeneminen kasvattaa etäisyyttä entisestään, ja siksi galaksit näyttävät hiljalleen kiihdyttävän nopeuttaan.

Esimerkiksi 12 miljardin valovuoden päässä sijaitsevan galaksin näennäinen etääntymisnopeus on jo noin 95 prosenttia valonnopeudesta, ja lisääntyneen etäisyyden takia tämä nopeus kasvaa vuoden aikana noin 0,5 kilometrillä tunnissa.

Nyt esitetyssä uudessa menetelmässä käytännössä mitataan tätä näennäisen etääntymisnopeuden kasvua. Tehtävä on erittäin vaativa, eivätkä nykyiset teleskoopit kykene tällaisiin havaintoihin.

Parhaillaan Chilessä rakenteilla olevan ennätyksellisen suuren ELT-teleskoopin pitäisi jo pystyä suoriutumaan mittauksista. Jotta kiihtyvyys saadaan laskettua, nopeusmittauksia täytyisi kuitenkin saada 5-10 vuoden ajalta.

Tuoreessa tutkimuksessa esitellään tähän haasteeseen merkittävä helpotus.

Niin sanotut painovoimalinssit voivat luoda kaukaisesta galaksista useita eri kuvia. Koska painovoimalinssin tuottamat kuvat ovat kulkeneet hieman eri reittejä, saatamme yhdellä kertaa nähdä saman galaksin hieman eri-ikäisenä.

Näiden kosmisten kummajaisten avulla on siis mahdollista selvittää, miten kohteen nopeus on muuttunut, ilman että meidän tarvitsee odottaa vuosien ajan.