Todisteet ylimääräisistä ulottuvuuksista voidaan saada jo parin vuoden päästä

Säieteorian mukaan maailmankaikkeudessa on vähintään yhdeksän ulottuvuutta. Tuore tutkimus ennustaa, että mahdolliset lisäulottuvuudet voivat paljastua jo parin vuoden päästä tehtävillä painovoima-aaltojen mittauksilla.

Vuonna 2016 julkistettu ensimmäinen havainto painovoima-aalloista avasi täysin uuden ikkunan tähtitieteilijöille. Nyt näyttää siltä, että tämä vallankumouksellinen havaintomenetelmä voi auttaa ymmärtämään myös sitä, miten painovoima ja avaruus toimivat.

"Verrattuna muihin perusvoimiin kuten sähkömagnetismiin, painovoima on äärimmäisen heikko", selittää David Andriot Max Planck -instituutista.

Tutkijoiden mukaan painovoiman heikkous saattaa johtua siitä, että se vuorovaikuttaa useamman kuin meille tuttujen kolmen tilaulottuvuuden kautta. Ylimääräiset ulottuvuudet pysyvät piilossa koska ne ovat erittäin pieniä.

"Fyysikot ovat etsineet ylimääräisiä ulottuvuuksia LHC-hiukkaskiihdyttimen avulla CERNissä, mutta tähän mennessä etsintä ei ole tuottanut tuloksia", toteaa Gustavo Lucena Gómez Max Planck -instituutista. "Mutta painovoima-aaltojen havaitseminen voi myös tuottaa kokeellisia todisteita."

Jos maailmankaikkeudessa tosiaan on enemmän kuin kolme tilaulottuvuutta, se vaikuttaisi siihen, miten painovoima-aallot venyttävät ja puristavat aika-avaruutta.

Tämä ilmiö on helpompi havaita jos käytössä on useampia mittalaitteita. Voisimmekin saada ensimmäiset kokeelliset todisteet uusista ulottuvuuksista jo parin vuoden päästä, kun Virgo-laitteisto liittyy painovoima-aaltojen metsästykseen kahden LIGO-havaintolaitteen seuraksi (aiheesta lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 6 tai 7/2017).