Stephen Hawkingin viimeinen teoria maailmankaikkeuden luonteesta julkaistiin

Stephen Hawkingin ja Thomas Hertogin uusin teoria alkuräjähdyksestä julkaistiin tänään Journal of High Energy Physics -lehdessä. Hawking menehtyi viime maaliskuussa, joten työ jäi hänen viimeiseksi julkaisukseen.

Modernin tietämyksemme mukaan maailmankaikkeus laajeni hyvin nopeasti heti alkuräjähdyksen jälkeen. Inflaatioksi kutsuttu tapahtuma kesti vain sekunnin murto-osan ajan.

Erään teorian mukaan osalla avaruuden alueista inflaatio jatkuu edelleen. Havaitsemamme osa maailmankaikkeudesta olisi siis vain yksi pieni alue, jossa inflaatio on loppunut ja tähdet sekä galaksit ovat päässeet muodostumaan.

"Perinteinen ikuisen inflaation teoria ennustaa, että universumimme on kuin loputon fraktaali, jossa on laajenevien merien erottamia taskumaailmankaikkeuksia", Hawking kertoi viime syksynä.

"Paikalliset fysiikan ja kemian lait voivat vaihdella eri taskumaailmankaikkeuksissa, jotka yhdessä muodostaisivat multiversumin. Mutta minä en ole koskaan ollut multiversumin fani."

Hawkingin mukaan vanha malli ikuisesta inflaatiosta on virheellinen. Se perustuu liikaa Einsteinin suhteellisuusteoriaan, joka hajoaa ikuisen inflaation käsittelyssä.

Tämän takia Hawking ja Hertog käyttivät omassa tutkimuksessaan säieteoriaa sekä niin sanottua holografista teoriaa. Näin he pystyivät kuvaamaan ikuista inflaatiota turvautumatta Einsteinin teoriaan.

Lopputuloksena syntyi rajallinen ja paljon yksinkertaisempi maailmankaikkeus kuin vanhat teoriat ennustivat.

"Emme vielä ole päässeet yhteen, ainutlaatuiseen universumiin. Löytömme kuitenkin viittaa multiversumin merkittävään kaventumiseen ja paljon pienempään määrään erilaisia mahdollisia maailmankaikkeuksia", Hawking totesi.

Stephen Hawking kuoli viime maaliskuussa 76-vuotiaana. Suuri yleisö muistaa Hawkingin tieteen ja kosmologian ikonina, joka toi kosmologiaa tunnetuksi omaan persoonansa kautta.

Aiheesta lisää Cambridgen yliopisto (englanniksi)