Pimeän energian määrä on saattanut vaihdella maailmankaikkeuden historiassa

Uusi tutkimus ehdottaa pimeän energian tihentyneen vähitellen. Mikäli nyt esitetty hypoteesi saa kannatusta, on kyseessä käänteentekevä havainto.

Tuore tulkinta perustuu 1 598 kvasaarin etäisyyshavaintoihin. Kvasaarit ovat kaukaisia aktiivisia galakseja. Niiden avulla pystytään tutkimaan suurempia etäisyyksiä kuin yleisemmin käytetyillä tähtiräjähdyksillä, tyypin Ia supernovilla.

"Varhaisimmassa vaiheessa pystymme tutkimaan vain kvasaareja. Löydämme poikkeavuuksia havaintojen ja kosmologian standardimallin välillä", selittää Elisabeta Lusso Durhamin yliopistosta.

Viimeisten yhdeksän miljardin vuoden ajalta tulokset kvasaareista ja tyypin Ia supernovista vastaavat hyvin toisiaan. Sitä aiemmissa kvasaarimittauksissa ne kuitenkin poikkeavat nykymallista ja viittaavat muutoksiin.

"Eräs mahdollisista ratkaisuista olisi pimeän energian kehittyminen siten, että sen tiheys kasvaisi ajan kuluessa", kertoo puolestaan Guido Risaliti Firenzen yliopistosta.

Tutkimus perustui röntgenalueen avaruusteleskooppien sekä optisen datan havaintoihin. Se ilmestyi maanantaina Nature Astronomy -julkaisussa.

Nyt tutkijat kertovat odottavansa innolla Euclid-avaruusteleskooppia, joka on suunniteltu laukaistavaksi vuonna 2022. Euclidin tehtävänä on tarkastella sekä maailmankaikkeuden kehitystä viimeisten kymmenen miljardin vuoden ajalta että pimeän energian olemusta.

Aiheesta lisää Chandra ja ESA (englanniksi)