Näin toimii kvanttilevitaatio

Tiede- ja teknologiakeskusten yhdistys ASTC on kuvannut videon kvanttilukkiutumisesta eli eräänlaisesta levitaatiosta.

Videolla näkyy, miten suprajohtavasta aineesta tehdyn kiekon voi asettaa mihin tahansa asentoon leijumaan.

"Tässä magneettikentän vuoviivat ovat lukkiutuneet suprajohteeseen", arvioi Matti Irjala Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitokselta.

Normaalisti suprajohteet hylkivät magneettikenttiä minkä ansiosta ne voivat levitoida magneetin päällä.

Videon esimerkin tapauksessa suprajohde päästää osan magneettikentistä lävitseen. Läpi kulkevat magneettikentät kahlitsevat suprajohteen paikoilleen, ja siksi leijumisen lisäksi myös kiekon asento jää tarkasti paikoilleen.

"Nämä lukkiutuneet vuoviivat ovat oikeastaan magneettikentän kvantteja ja siitä siis nimitys 'kvanttilevitaatio'. Samaa ilmiötä kutsutaan yleisemmin vuolukkiutumiseksi ja suprajohtavaksi magneettiseksi levitaatioksi", Irjala kertoo.

"Riittävällä mekaanisella vääntämisellä lukkiutumista pystyy muuttamaan eli vuoviivat vaihtavat lukkiutumiskeskuksia, kuten videolla esitetään näytettä käänneltäessä."

Katso video (englanniksi)