Tutkijaryhmä väittää - mustat aukot ovat vastuussa pimeästä energiasta

Supermassiivisisten mustien aukkojen havainnot viittaavat siihen, että ne saattaisivat olla vastuussa pimeästä energiasta. Mikäli kyseinen väite osoittautuu todeksi, se ravistelee kosmologiaa. Tutkimus on saanut osakseen paljon kritiikkiä.

Nykykäsityksen mukaan 68 prosenttia maailmankaikkeuden massasta ja energiasta on pimeää energiaa. Vaikka pimeään energiaan liittyy ongelmia, sitä on pidetty selvästi vahvimpana tulokulmana kaikkeuden kiihtyvän laajenemisen selittämiseksi.

Toisin kuin painovoima, pimeä energia työntää asioita erilleen ja on siten vastuussa universumin yhä nopeammasta laajenemisesta. Sen syvempi luonne on kuitenkin tutkijoille edelleen mysteeri.

Nyt ryhmä tutkijoita väittää havainneensa yhteyden pimeän energian ja galaksien keskustoissa lymyävien supermassiivisten mustien aukkojen välillä.

“Jos tämä teoria pitää, se mullistaa kosmologian alan. Silloin olemme viimeinkin löytäneet ratkaisun pimeän energian alkuperään, joka on hämmentänyt kosmologeja ja teoreettisia fyysikoita yli 20 vuoden ajan", sanoo Chris Pearson Ison-Britannian RAL Space -tutkimuslaboratoriosta.

Käytännössä tutkijaryhmä mittasi mustien aukkojen massoja ja osoitti, että maailmankaikkeuden laajeneminen ja mustien aukkojen kasvu liittyvät toisiinsa. Tutkimus on kuitenkin saanut jo osakseen paljon kritiikkiä.

Helpoimmin ymmärrettävä kritiikki liittyy väitteen merkittävyyteen: poikkeuksellinen väite vaatii tuekseen poikkeukselliset todisteet. Näin rajun väitteen todistaminen tarvitsisi taakseen eri pohjilta ponnistavia havaintoja - yksi ei riitä.

Toinen ja ehkä olennaisempi kritiikki kohdistuu tutkijoiden väitteeseen, jonka mukaan korrelaatio olisi todiste syy-yhteydestä. Toisin sanoen mustien aukkojen massan kasvulla ja universumin laajenemiselle ei välttämättä ole syy-yhteyttä, vaikka ne tapahtuisivatkin samaan tahtiin.

Joka tapauksessa nyt julkaistu tutkimus on poikkeuksellisen kiinnostava ja se on herättänyt paljon keskustelua tutkijoiden piirissä.

Aiheesta julkaistu tiedote (englanniksi)