Maailmankaikkeus on 50 miljoonaa vuotta luultua vanhempi

Uusimpien mittausten perusteella maailmankaikkeus on 13,82 miljardia vuotta vanha. Tämä on noin 50 miljoonaa vuotta enemmän kuin mitä tähän asti on uskottu. Tulos perustuu eilen julkaistuihin Planck-satelliitin havaintoihin.

Planck antoi myös tarkemman arvion Hubblen vakiolle, joka kertoo kuinka nopeasti universumi laajenee nykyään. Nyt saatu tulos, 67,15 kilometriä sekunnissa megaparsekkia kohden, on selvästi pienempi luku kuin mitä useimmat tähän astiset arviot ovat olleet.

Samalla tutkijat laskivat uudelleen myös maailmankaikkeuden koostumuksen. Planckin tarkkojen mittausten myötä arvio tavallisen materian määrästä on noussut 4,5 prosentista 4,9 prosenttiin, pimeän aineen määrä on kasvanut 22,7 prosentista jopa 26,8 prosenttiin, kun taas niin sanotun pimeän energian määrä on tippunut 72,8 prosentista 68,3 prosenttiin maailmankaikkeuden yhteenlasketusta energian ja massan määrästä.

"Planck maalaa uuden kuvan universumistamme", toteaa Jan Tauber euroopan avaruusjärjestöstä ESAsta (Planckin tuloksista enemmän Tähdet ja avaruus -lehdessä 3/2013).