Kuuta voi käyttää painovoima-aaltojen havaitsemiseen

Gravitaatioaallot ovat tunnetusti erittäin vaikeita tutkimuskohteita. Kuun avulla voi olla mahdollista mitata sellaisia painovoima-aaltoja, joihin ei tähän mennessä ole vielä päästy käsiksi.

Eräiden teorioiden mukaan maailmankaikkeuden nopea laajeminen heti alkuräjähdyksen jälkeen tuotti matalataajuisia painovoima-aaltoja. Jos niitä syntyi, ne edelleen risteilevät ympäri avaruutta.

Varhaisten aaltojen löytyminen olisi todellinen aarrearkku kosmologeille, sillä ne voivat antaa suoraa tietoa universumimme ensimmäisen sekunnin tapahtumista.

Ikävä kyllä nykyobservatorioilla ei ole mahdollista havaita kyseistä taajuusaluetta. Hiljattain julkaistun tieteellisen artikkelin mukaan kiertolaisemme Kuu kuitenkin sopii muinaisten painovoima-aaltojen tutkimiseen.

Painovoima-aallot heiluttavat kaikkea aurinkokunnassamme. Tutkijoiden mukaan ilmiö vahvistuu voimakkaasti, jos muinaisten aaltojen taajuus sattuu osumaan sopivasti Kuun 28 päivän pituiseen kiertoaikaan.

Maailmankaikkeuden alun gravitaatioaaltojen havaitsemiseksi Kuun ja Maan välinen etäisyys pitäisi pystyä mittaamaan erittäin tarkasti. Tähän onneksi kykenemme jo nyt laserin ja Kuuhun aikoinaan asetettujen peilien avulla.

Vaikka Kuun käyttö painovoima-aaltojen havaitsemiseen on vielä vasta idea-asteella, kiertolaisemme saattaa siis tulevaisuudessa auttaa selvittämään, mitä maailmankaikkeuden alussa tapahtui.

Painovoima-aalloista lisää uusimmassa Tähdet ja avaruus -lehdessä 2/2022.