Hypoteesi: tyhjiön "villi aaltoilu" saa aikaan kaikkeuden kiihtyvän laajenemisen

Maailmankaikkeuden kiihtyvälle laajenemiselle on esitetty uudenlainen selitysvaihtoehto. Kanadalaistutkijoiden hypoteesissa kaikki johtaa juurensa tyhjiöenergian kuohuntaan.

"Aika-avaruus ei ole niin staattinen kuin miltä se näyttää", kuvailee Qingdi Wang hypoteesia. "Aaltoilu tapahtuu kuitenkin valtavan pienessä mittakaavassa, miljardeja ja miljardeja kertoja elektronin kokoa pienempänä."

Mallin esittelevä tutkimus ilmestyi Physical Review D -julkaisussa. Kanadalaistutkijat kuvailevat lähteneensä hypoteesissaan yleisen suhteellisuusteorian ja kvanttimekaniikan yhdistämisen sijaan tarkastelemaan tilannetta tyhjiöenergian näkökulmasta. Heidän mukaansa aiemmista laskelmista puuttui tärkeä osa tyhjiöenergian olemuksesta.

Hypoteesin mukaan jokainen maailmankaikkeuden piste heilahtelee jatkuvasti laajenemisen ja supistumisen välillä. Nämä tapahtumat eivät ole samankokoisia, vaan laajeneminen on hieman suurempaa. Ero saa maailmankaikkeuden laajenemisen kiihtymään.

Vuonna 1998 löydettyä kaikkeuden kiihtyvää laajenemista on yritetty selittää monin eri tavoin. Satojen mallien joukosta on vaikea löytää sitä, joka parhaiten vastaisi havaintoja.

Laajenemista kiihdyttävään ominaisuuteen viitataan useimmiten termillä pimeä energia. Kiihtymisen aiheuttajan olemukselle ei kuitenkaan ole toistaiseksi olemassa yleisesti hyväksyttyä mallia.

Aiheesta lisää University of British Columbia (englanniksi)