Galaksimme ulkopuolelta tuleva säteily mitattiin - ruskettava vaikutus olematon

Fyysikot ovat määrittäneet kuinka paljon fotoneja saapuu maapallolle galaksimme ulkopuolelta. He tiedottivat aiheesta ottaen näkökulmaksi rusketuksen.

Ultravioletista infrapunaan ulottuvalla aallonpituusalueella tehty tutkimus kertoo, että ollessamme ulkona kehoamme pommittaa joka sekunti 10 miljardia tällaista galaksienvälistä fotonia.

Suurelta kuulostava määrä on kuitenkin häviävän pieni siihen valomäärään nähden mitä saamme Auringosta. Rannalla rusketusta ottaessa kehoon törmää fotoneja sekunnissa osapuilleen tuhat triljoonaa, eli määrä jossa ykkösen perässä on 21 nollaa.

Galaksin ulkopuolinen säteily vastaa rusketuksestamme vain 10 biljoonasosaa. Linnunradan ulkopuolelta saapuvat fotonit syntyvät tähdissä ja mustiin aukkoihin putoavassa aineessa.

Tutkimuksessa mukana ollut Roger Windhorst kertoo, että galaksien ultraviolettisäteilystä puolet muuttuu ihmisille vähemmän haitalliseksi säteilyksi, kun se törmää galaktiseen pölyyn. "Linnunrata itsessään antaa meille luonnollisen rusketusvoiteen jonka kerroin on noin kaksi", hän sanoo.

Selvityksessä käytettiin useiden kaukoputkien, kuten Herschel-, Spitzer- ja Hubble-avaruusteleskooppien tuottamaa aineistoa. Tutkimus on osa projektia, jossa yritetään ymmärtää universumin energian, massan ja rakenteen kehittymistä.

Aiheesta lisää ICRAR (englanniksi)