Fyysikon maailmassa aikaa ei ole olemassa

Ajan käsite on monitahoisempi kuin uskommekaan, väittää Carlo Rovelli uutuuskirjassaan. Esimerkiksi "ennen" ja "jälkeen" voivat olla suhteellisia käsitteitä ja riippua havaitsijasta.

”Aika vaikuttaa niin ilmeiseltä. Mielikuvamme ajasta on kuitenkin väärä", tykittää italialainen teoreettinen fyysikko Carlo Rovelli.

Rovellin mielestä ainakin osittain syynä on vajavainen havainto- ja käsityskykymme. "Oman ajattelumme virheiden oivaltaminen on ollut yksi fysiikan suuria yllätyksiä."

Carlo Rovelli on kirjoittanut vastikään suomeksi ilmestyneen kirjan Ajan luonne (Ursa, 2018).

Siinä hän kuvailee, miten kokemuksemme ajasta kumpuaa meidän ja maailmankaikkeuden välisestä vuorovaikutuksesta, joka juuri tässä kosmoksen kolkassa on tietynlainen. Universumin muissa osissa tietyt asiat voivat olla eri tavalla.

Fysiikan maailmassa ajan käsitettä ei oikeastaan tarvita lainkaan.

”Mikään ei viittaa, että fysiikan peruslait poikkeaisivat toisistaan maailmankaikkeuden eri kolkissa. Silti jotkin seikat voisivat näyttää erilaisilta. Tarkoittaahan esimerkiksi ’ylös’ Sydneyssä eri asiaa kuin ’ylös’ Berliinissä. Samalla tavoin ’ennen’ ja ’jälkeen’ saattavat riippua siitä, missä sattuu olemaan”, Rovelli arvioi.

Rovelli on laatinut useita teoksia fysiikan keskeisistä aiheista ja popularisoijana häntä on jo verrattu edesmenneeseen Stephen Hawkingiin.

Lisää Rovellin ajatuksia ajasta löytyy perjantaina julkaistavasta Tähdet ja avaruus -lehdestä 8/2018.