Animaatio esittelee Linnunradan ja 1400 lähigalaksin liikkeet miljardien vuosien aikana

Kansainvälinen tutkijaryhmä on koostanut tähän mennessä kattavimman mallinnuksen galaktisen ympäristömme liikkeistä.

Nopeusmittausten ja painovoimamallinnuksen avulla tehty animaatio näyttää 1400 lähigalaksimme liikkeet alkuräjähdyksestä nykypäivään.

"Ensimmäistä kertaa emme pelkästään näe paikallisen supergalaksiryhmän rakennetta, vaan myös miten sen rakenne on kehittynyt maailmankaikkeuden historian aikana", kuvailee Brent Tully Havaijin yliopistosta.

"Tätä voisi verrata maapallon nykyiseen maantieteeseen sekä lisäksi mannerlaattojen liikkeiden tutkimukseen."

Julkaistussa kaksiulotteisessa animaatiossa pääsee katsomaan galaksien liikkeitä eri suunnista nähtyinä.

Koska galaksit ovat kolmiulotteisessa avaruudessa ja jatkuvassa liikkeessä toistensa suhteen, pääsee tilannetta tarkastelemaan parhaiten selaimen käänneltävissä olevassa kolmiulotteisessa animaatiossa

Animaation alueella käynnissä on kaksi suurta virtaustrendiä. Ensinnäkin kaikki galaksit tarkasteltavan alueen toisella puoliskolla ovat liikkumassa kohti samaa tasoa. Lisäksi kaikki alueen galaksit ovat liikkumassa kohti niin kutsuttua suurta attraktoria, joka on alueen ulkopuolella.

Linnunrata ja Andromedan galaksi ovat paikallisen galaksiryhmän massiivisimmat jäsenet. Ne ovat osa Neitsyen superjoukkoa, kuten kaikki mallinnuksessa näkyvät galaksit.

Linnunrata ja Andromeda törmäävät suurella varmuudella noin 5 miljardin vuoden kuluessa ja yhdistyvät suuremmaksi galaksiksi.

Animaatio näyttää miten miljardien vuosien kuluessa molemmat spiraaligalaksit lähestyvät alueen massiivisinta ainekeskittymää eli Neitsyen galaksijoukkoa. Tämä liike on paljon nopeampaa kuin galaksien keskinäinen lähenemisnopeus.

Aiheesta lisää Havaijin yliopisto Manoassa (englanniksi)