Uusi koronagrafi löytää eksoplaneetat entistä lähempänä tähtiään

Havaijilla sijaitseva Keck-teleskooppi on saanut koronagrafin, joka mahdollistaa eksoplaneettojen kuvaamiseen ennenäkemättömän lähellä tähtiään. Instrumentti on juuri ottanut ensimmäiset kuvansa.

Koronagrafi on laite, joka peittää kirkkaan tähden säteilyn, jotta himeämmät kohteet kuten planeetat pääsevät esiin.

Vortex-niminen koronagrafi on asennettu infrapunavalossa kuvaavan NIRC2-kameran sisään. Laitteen avulla pystytään esimerkiksi kuvaamaan alueita, joilla Jupiterin ja Saturnuksen kaltaiset jättiläisplaneetat oletettavasti syntyvät, kertoo Dmitri Mawet Nasasta.

"Aiemmin olimme pystyneet kuvaamaan kaasujättiläisiä, jotka ovat syntyneet paljon kauempana. Vortexilla kykenemme näkemään planeettoja, jotka kiertävät tähteään yhtä lähellä kuin Jupiter on Aurinkoamme, eli noin kaksi tai kolme kertaa lähempänä kuin aiemmin on ollut mahdollista", Mawet sanoo.

Vortexin kahdesta ensimmäisestä tutkimuskohteesta toinen, ruskea kääpiö nimeltä HIP 79124 B, ei kuitenkaan sijaitse näin lähellä tähteään, vaan noin neljä kertaa Jupiteria kauempana. Tämä tähden ja planeetan välimuoto löytyy yllä olevasta kuvasta. Toinen kohde on planeettoja muodostava ainekiekko, joka ympäröi tähteä.

Vortexin erottelukyky perustuu siihen, ettei tähden valoa peitetä maskilla planeettojen erottamiseksi. Sen sijaan valoa uudelleenohjataan pois ilmaisimista tekniikalla, jossa valoaaltoja yhdistetään ja kumotaan.