Uudistettu Ligo-observatorio aloitti painovoima-aaltojen havaitsemisen

Gravitaatioaaltoja tutkiva Ligo-laitteisto on otettu jälleen käyttöön päivitysten jälkeen. Parannusten myötä observatorion herkkyys on noussut uudelle tasolle.

Vuonna 2015 Ligo-observatoriolla saatiin ensimmäiset suorat havainnot painovoima-aaltojen olemassaolosta. Sen jälkeen painovoima-aaltoja on havaittu kiihtyvään tahtiin.

Viime vuosina painovoima-aaltojen tutkimus on kuitenkin viettänyt pientä hiljaiseloa. Syynä on ollut Ligo-observatorion kolme vuotta kestänyt huoltopäivitys.

Nyt löytötahdin odotetaan taas kiihtyvän uusiin huippulukemiin. Keskiviikkona paluun tehneen Ligon herkkyys on päivitysten myötä noussut täysin uudelle tasolle.

"Yksi erityisen lupaava päivitys sisälsi 300-metrisen optisen ontelon puristamiseksi kutsutun tekniikan parantamiseksi. Puristamisen avulla tutkijat voivat vähentää ilmaisimen kohinaa käyttämällä valon kvanttiominaisuuksia", selittää Chad Hanna Ligon tiimistä.

Uudistusten myötä päästään näkemään entistä kaukaisempia ja heikompia tapahtumia. Jatkossa laitteiston oletetaan havaitsevan tähtien ja mustien aukkojen yhdistymisistä syntyviä painovoima-aaltoja jopa parin kolmen päivän välein.

Suuremman herkkyyden ansiosta tutkijat voivat myös kaivaa esiin enemmän tietoa havaittujen kohteiden ominaisuuksista. Tämä auttaa esimerkiksi testaamaan Einsteinin suhteellisuusteoriaa. Lisäksi haaviin saattaa jäädä täysin ennennäkemättömiä tapahtumia.

Yhteistyössä Ligon kanssa havaintoja tekevät kaksi muuta gravitaatioaaltolaitteistoa, Euroopan Virgo-instrumentti ja japanilainen Kagra.

Aiheesta lisää LIGO (englanniksi)