Saksalais-virolainen vanhojen tähtikuvien digitointiprojekti saatiin päätökseen

129 vuoden päähän yltäville negatiivikuville on yhä käyttöä muun muassa muuttuvien tähtien tutkimuksessa. Nyt julkaistu arkisto sisältää ainoat tähtikuvat eteläisestä taivaasta 1960- ja -70-lukujen aikana.

Kymmenen vuotta kestäneessä urakassa skannattiin 94 090 tähtikuvauslevyä, jotka oli otettu vuosien 1893 ja 1998 välillä.

Saksalais-virolaisella yhteistyöllä toteutetun projektin tutkijat kehittivät tekoälyalgoritmin poistamaan levyistä naarmut ja pölyhiukkaset. Sen avulla myös kalibroitiin kuvat keskenään vertailukelpoisiksi.

Arkiston kuvat on valotettu eri puolilla maailmaa sijaitsevilla kaukoputkilla. Mukana on materiaalia esimerkiksi Vatikaanin observatoriosta.

Erityinen aineisto on saksalaisten astronomien eteläisellä pallonpuoliskolla 1963-76 ottamat kuvat, sillä muita tähtikuvia eteläisestä taivaasta ei tuolta ajalta tunneta.

Kuvauslevyissä osoittautui olevan 4,5 miljardia mittausta tähtitaivaan kohteista.

Aineisto tulee auttamaan tähtitieteilijöitä monella eri tavalla. Esimerkiksi muuttuvien tähtien tutkimuksessa voi olla tarvetta historiallisille mittauksille silloin, kun uudempi havaintodata ei ole ajallisesti riittävän kattavaa.

Hankkeen toteuttivat Friedrich Alexander -yliopisto, Astrofysiikan Leibniz-instituutti Potsdamissa sekä Hampurin ja Tarton yliopistot.