Avaruuskaukoputken kuvista syntyy koko taivaan time-lapse

Neowise-infrapunasatelliitti kuvaa koko tähtitaivaan puolen vuoden välein. Kuvista tehdyn aikavälisarjan avulla on muun muassa löydetty ruskeita kääpiöitä ja perehdytty prototähtien vilkkaaseen elämään.

Vuonna 2009 laukaistu, alkuperin Wise-nimellä kulkenut Neowise-satelliitti on tuottanut tähän mennessä 18 koko taivaan karttaa tähtitaivaasta. Vaikka jokainen kartta on jo itsessään valtaisa resurssi astronomeille, tarkastelu aikasarjana tarjoaa vieläkin paremman ikkunan erilaisiin universumin ilmiöihin.

Neowisen time-lapse on ollut hyödyllinen muun muassa meitä lähellä sijaitsevien ruskeiden kääpiöiden löytämisessä. Kääpiöt paljastuvat liikkuessaan kauempia, näennäisesti paikallaan olevia tähtiä vasten. Niitä on satelliitin kartoista jo tunnistettu kaikkiaan 260 kappaletta.

Astronomeja kiinnostaa myös prototähtien kehitys. Vauvatähdet keräävät lisää massaa kaasupilvistä, joista ne ovat syntyneet. Tutkijat seuraavat Neowisellä lähes tuhatta prototähteä ymmärtääkseen paremmin tähtimuodostuksen aikaisia vaiheita.

Teleskooppi on niin ikään parantanut ymmärrystämme mustista aukoista. Viimeaikaisessa satelliitin dataa käyttävässä tutkimuksessa esimerkiksi mitattiin mustia aukkoja ympäröivien kaasukiekkojen kokoja.

Neowise jatkaa yhä kuvaamista. Sen 19. ja 20. puolivuotiskarttojen julkaisut ovat tulossa maaliskuussa.

"Emme koskaan odottaneet, että alus olisi toiminnassa näin pitkään", sanoo Peter Eisenhardt Nasasta.