NOEMA-teleskooppi valmistui – on nyt pohjoisessa tehokkain millimetrialueen havaintoväline

Ranskassa sijaitseva NOEMA-radioteleskooppi on saatu valmiiksi 8 vuotta ensimmäisen antennin pystytyksen jälkeen. Kiskoilla liikkuvat lautaset mahdollistavat laitteen käytön zoom-objektiivin tapaan.

Valmistumisen myötä NOEMAsta tuli planeettamme pohjoisen puoliskon ykkösinstrumentti millimetrialueen radioaaltojen havaitsemisessa.

Plateau de Buressa 2 500 metrin korkeudessa Ranskan Alpeilla sijaitsevan laitteen 12 lautasantennia on pystytetty 1,7 kilometrin pituiselle kiskolle, mikä sallii teleskoopin käyttämisen zoom-objektiivin lailla: mitä pidemmäksi NOEMAn lautasten jono on hajautettu, sitä lähemmäksi kohdetta päästään.

Puhelimen erottamiseen 500 kilometrin päästä kykenevä NOEMA oli jo ennen nyt saavutettua lopullista vihkimistä tehnyt tärkeitä astronomisia havaintoja. Se on löytänyt kaukaisimman tunnetun galaksin, havainnut kosmista taustasäteilyä hyvin varhaisessa universumissa ja paljastanut nuorten tähtien kaasukiekoissa piileviä molekyylejä.

NOEMA on myös osa Event Horizon Telescope (EHT) -konsortiota, joka vuonna 2019 julkaisi ensimmäisen kuvan mustasta aukosta toisessa galaksissa ja tänä vuonna omassamme.

Ranskalais-saksalais-espanjalaisena yhteistyönä toteutettua NOEMAa operoiva IRAM-instituutti tarjoaa ensisijaisen pääsyn näiden maiden tutkijoille, mutta kokonaisuudessaan ranskalainen IRAM tukee yli 5 000 tutkijaa ympäri maailman.

Aiheesta lisää CNRS (englanniksi)