Pimeää energiaa ja ainetta etsivä Euclid rakentuu pala palalta

Maailmankaikkeuden rakennetta ja laajenemista tutkiva Euclid-avaruusteleskooppi etenee. Nasa luovutti vastikään kolme Euclidin ilmaisinjärjestelmää Euroopan avaruusjärjestö ESAlle.

"Euclid tulee avamaan meille näkymän tuntemattomaan ottamalla kuvia lähi-infrapunan alueella yli 36 prosentista taivasta ennennäkemättömällä tarkkuudella", kuvailee Euclidin projektijohtaja Giuseppe Racca.

Tärkeimmät Euclidin havaintokohteet ovat galaksijoukkojen kehitys ja heikko painovoimalinssi-ilmiö. Galakseista 6–10 miljardia vuotta sitten matkaan lähtenyt näkyvä valo on venynyt lähi-infrapunavalon aallonpituuksille maailmankaikkeuden laajenemisen vuoksi.

Havaintojen perusteella pystytään analysoimaan pimeän energian ja pimeän aineen jakaumia maailmankaikkeudessa paremmin kuin koskaan aiemmin.

Euclid-teleskooppi pystyy havainnoimaan samanaikaisesti sekä näkyvää valoa että infrapunavaloa. Pääpeili on halkaisijaltaan 1,2 metriä ja polttoväliltään 24,5 metriä. Yhteensä ilmaisimia on 16 kappaletta, joista jokaisessa on 2 040 x 2 040 pikseliä. Näkökenttä kattaa pinta-alaltaan kaksi kertaa Kuuta suuremman alueen taivaalla.

ESA tilasi osan lähi-infrapuna-alueen ilmaisimista Nasan kautta Yhdysvalloista, koska Euroopasta ei löytynyt niihin sopivaa teknologiaa rakentamispäätöksen aikaan.

Näillä näkymin Euclid laukaistaan vuoden 2020 loppuneljänneksellä. Suunniteltu toiminta-aika on vähintään 6,5 vuotta. Avaruusteleskoopin budjetti on yli 600 miljoonaa euroa, josta Nasan osuus on alle kymmenesosa.

Aiheesta lisää Nasa ja ESA (englanniksi)