Nasa julkaisi Webb- ja Chandra-avaruusteleskooppien yhdistelmäkuvia

Maailmankaikkeus näyttää selvästi erilaiselta eri aallonpituuksilla. Nasan uudet kuvat yhdistelevät Webbin, Chandran ja muiden huippuobservatorioiden havaintoja.

Viime vuoden kesällä tiedetoimintansa aloittanut James Webb -avaruusteleskooppi kuvaa infrapunassa eli näkyvää valoa pidemmillä aallonpituuksilla. Erityisesti kylmä kaasu erottuu hyvin Webbin kuvissa.

Chandra puolestaan havaitsee näkyvää valoa huomattavasti lyhyemmän aallonpituuden röntgensäteitä, joissa erottuu monia suurienergisiä ilmiöitä. Kuviin on yhdistetty myös muiden observatorioiden havaintoja.

Oheisissa väärävärikuvissa röntgenvalo on väritetty purppuralla. Infrapuna-aallonpituudet on muutettu tavanomaisemmaksi punaiseksi, vihreäksi ja siniseksi.

Ylävasemmassa kuvassa on tähtijoukko NGC 346, joka sijaitsee Linnunradan seuralaisgalaksissa Pienessä Magellanin pilvessä. Siellä röntgenaallonpituudet näyttävät massiivisen tähden supernovan värjämää sumua ja nuoria massiivisia tähtiä. Infrapunassa erottuu kaasupilviä.

Sauvaspiraaligalaksista NGC 1672 paljastuu röntgenvalossa suurienergisiä kohteita, kuten kertymäkiekkoja ja supernovajäänteitä.

Luomisen pilarit Kotkasumussa M16 on kuuluisa kohde, josta röntgen tuo esiin nuoret, kirkkaat tähdet.

Spiraaligalaksi Messier 74 paljastaa infrapunassa pölyn verkoston. Sitä pilkuttavat röntgenissä erottuvat kuumat, nuoret tähdet pääosin spiraalihaarojen kohdilla.