Huikea hanke - Nasa ideoi 50-metristä nestepintaista avaruusteleskooppia

Avaruuden mikropainovoima avaa kiehtovia teknologisia mahdollisuuksia myös optiikkaan. Nasa ja Technion-yritys hahmottelevat parhaillaan nesteen pintajännitystä hyödyntävää avaruusteleskooppia.

Konseptitason laite on nimeltään FLUTE (lyhenne sanoista Fluidic Telescope). Nesteestä koostuva peili on jokseenkin vallaunkumouksellinen hanke.

Suuria peilejä on vaikea saada pakattua laukaisua varten kiertoradalle. Tyypillisesti päädytään hankalaan kokoontaiteltavan peilimosaiikkiin. FLUTE ratkaisisi tämän ongelman.

Teknologiakopseptissa nestepintainen pääpeili voisi olla 50 metrin kokoinen eli se keräisi suuren määrän valoa ja mahdollistaisi korkean kulmaerotuskyvyn.

Idean keskiössä on nesteen, esimerkiksi sopivassa lämpötilassa olevan galliumin levittäminen tukirakenteen päälle erittäin sileäksi kerrokseksi pintajännitystä hyödyntäen. Täsmälleen oikean nestemäärän käyttäminen, levittäminen sekä hallinta vaativat toki erikoisjärjestelyjä.

Helpon kuljetettavuuden ja valmistuksen lisäksi hyötynä on esimerkiksi se, etteivät mikrometeoroidien osumat vahingoittaisi peiliä, vaan pinta korjaisi itse itsensä!

Idea on saanut NIAC-rahoituksen niin kutsutulle ykköstasolle eli se on vasta hyvin varhaisessa vaiheessa kehityspolulla. Rahoituksella hankkeen tiimi yrittää selvittää, millainen tekninen toteutus voisi toimia ja millaisia haasteita siihen liittyy.

Kehitys hankkeen vetäjien visioimaan 50-metriseen avaruuspeiliin voisi viedä vuosikymmeniä ja edellyttäisi ensi alkuun pienen koon nesteteleskoopin demonstraatiota Maan kiertoradalla.