Mullistavaksi povattu TESS-avaruusteleskooppi löysi ensimmäiset eksoplaneettansa

Huhtikuussa avaruuteen laukaistu TESS-teleskooppi on havainnut kolme varmistettua eksoplaneettaa ja 280 planeettakandidaattia.

TESS-avaruusteleskoopin odotetaan paljastavan lähivuosina yli 20 000 eksoplaneettaa. Nyt julkistettu kolmikko ja varmistusta odottavat kandidaatit ovat siis vasta alkua.

Ensimmäinen löydöistä on Pi Mensae c, joka on Maata noin kaksi kertaa suurempi planeetta 60 valovuoden päässä. Sen kotitähti muistuttaa Aurinkoa massaltaan ja kooltaan. Tähti erottuu paljain silmin, muttei näy Suomesta käsin. Aiemmin tähdeltä tunnettiin kymmenen kertaa Jupiteria massiivisempi jättiläisplaneetta Pi Mensae b.

Muut varmistetut planeetat ovat 1,3 kertaa Maan kokoinen LHS 3884b ja kolme kertaa Maan kokoinen HD 21749b. LHS 3884b:n päiväpuolen arvioidaan olevan tarpeeksi kuuma sulattamaan pintakivi laavaksi. HD 21749b on joko vesiplaneetta tai sillä on hyvin paksu kaasukehä.

Eksoplaneettojen lisäksi TESS paikansi myös sata lyhytaikaista muutosta taivaalla. Suurin osa niistä oli todennäköisesti tähtien purkauksia. Joukkoon kuului myös kuusi supernovaa, jotka TESS havaitsi ennen kuin tähtiräjähdykset huomattiin maanpäällisten teleskooppien havainnoista.

TESSin edeltäjä oli lähes 3 000 eksoplaneettaa paljastanut Kepler-avaruusteleskooppi. Molemmat avaruusteleskoopit havaitsevat emotähtiensä edestä kulkevien planeettojen aiheuttamia pieniä himmenemisiä. Siinä missä Kepler havainnoi samaa taivaan aluetta usean vuoden ajan, kuvaa TESS useita suuntia.

TESS-teleskoopista ja sen löydöistä lisää Tähdet ja avaruus -lehdessä 2/2019