Kolmen tonnin massainen 3,2 gigapikselin digikamera sai rakennusluvan

Yhdysvaltain energiaministeriö on antanut rakennusluvan yhdelle maailman tehokkaimmista digikameroista. LSST-teleskooppi eli Large Synoptic Survey Telescope saa digikameran, jossa on 3,2 miljardia pikseliä ja joka on massaltaan yli kolme tonnia.

Kamera rakennetaan Kaliforniassa sijaitsevassa Stanfordin yliopiston hallinnoimassa SLAC-laboratoriossa. Kamera kerää vuodessa 6 miljoonaa gigatavua dataa, joten pelkästään datan siirtäminen LSST-teleskoopilta Chilestä Yhdysvaltoihin on suuri haaste.

"Keskityttyämme useiden vuosien ajan suunnitteluun ja prototyyppeihin olemme innostuneita aloittamaan kameran avainosien rakentamisen", kuvailee Nadine Kurita SLACista. "Seuraava vuosi tulee olemaan tärkeä, kun asennamme ja testaamme polttotasolle tulevat anturit."

LSST tulee valmistuessaan kuulumaan maailman suurimpiin teleskooppeihin 8,4 metrin kokoisella peilillään. Sen erikoisuus on poikkeuksellisen laaja 3,5 astetta leveä näkökenttä taivaalla. Sitä tullaan käyttämään taivaan jatkuvaan kartoitukseen sen sijaan, että sillä kuvattaisiin yksittäisiä kohteita.

Havaintodatan avulla on määrä tutkia esimerkiksi galaksien kehitystä, etsiä potentiaalisesti vaarallisia asteroideja, havainnoida supernovaräjähdyksiä ja kartoittaa maailmankaikkeuden pimeää ainetta.

Teleskoopin rakennustyö on jo käynnissä Pohjois-Chilessä ja näillä näkymin LSST saadaan käyttöön vuonna 2022.

Aiheesta lisää SLAC (englanniksi)