James Webb -avaruuskaukoputken ensimmäiset kohteet julkaistiin

Kun James Webb -teleskooppi laukaistaan ensi vuonna avaruuteen, alkajaisiksi se muun muassa etsii elämää eksoplaneetoilta ja aurinkokuntamme kuilta sekä katsoo varhaisimpia galakseja.

Havaintoja pääsevät ensimmäisenä tekemään kaukoputken suunnitteluun ja rakentamiseen osallistuneet henkilöt ja tiimit.

"Webb tulee katsomaan eräitä hämmästyttävimmistä asioista, kuten universumin ensimmäisiä galakseja", sanoo Eric Smith Nasasta.

"Elämän merkkejä se tulee etsimään Enceladus ja Europa-kuilta sekä eksoplaneetoilta kuten TRAPPIST-1e."

Ei ihme, että tähtitieteilijäyhteisö odottaa innoissaan uuden sukupolven suurta avaruusteleskooppia.

James Webbin parissa tähän asti työskennelleille on varattu koko laitteen havaintoajasta 10 prosenttia. Tätä osuutta jaetaan runsaammin teleskoopin varsinaisten ensimmäisten kahden käyttövuoden aikana.

"Nämä havainnot tulevat olemaan myös keskeisiä observatorion sisäänajossa", sanoo Ken Sembach Space Telescope Science -instituutista.

Myöhemmin tämän vuoden lopulla avataan hakuun myös laajemmalle tiedeyhteisölle tarkoitettu ensimmäinen, noin vuoden mittainen havaintojakso.

Infrapunavalon aallonpituuksilla operoivan James Webb -teleskoopin historia on toistaiseksi ollut viivästysten ja budjettiylitysten värittämä.

Näillä näkymin laitteen on määrä nousta avaruuteen lokakuussa 2018. Teleskoopin nimellinen toiminta-aika on viisi vuotta, mutta todellinen päämäärä on kymmenen vuotta.

Aiheesta lisää HubbleSite (englanniksi)