Intia ryhtyy raivaamaan paikkaa gravitaatioaalto-observatoriolle

Painovoima-aaltoja havaitsevan intialaisen observatorion rakennuspaikka on virallisesti hyväksytty. Havaintolaitteesta tulee samanlainen kuin Yhdysvalloissa sijaitsevat LIGO-instrumentit.

Valmistuessaan Intian observatorio on kuudes interferometri, joka mittaa mustien aukkojen ja neutronitähtien törmäyksistä syntyviä painovoima-aaltoja.

Tällä hetkellä toiminnassa on Yhdysvalloissa kaksi LIGO-observatorion instrumenttia sekä Euroopassa Virgo ja GEO600. Lisäksi japanilaisilla on valmistumassa oma observatorio.

Intian havaintolaite rakennetaan Hingolin hallinnolliselle alueelle läntisessä Intiassa. Se tulee olemaan kopio amerikkalaisista instrumenteista. LIGO toimittaa laitteen suunnitelmat ja osat sekä valmentaa muun muassa käytössä.

Uusi observatorio laajentaa sitä taivaan aluetta, mistä painovoima-aaltoja voidaan havaita.

Tutkijat uskovat pystyvänsä paikantamaan painovoima-aaltojen lähteitä 5–10 kertaa nykyistä paremmalla tarkkuudella. Lisäksi mustien aukkojen kokoarviot tarkentuvat ja ymmärrys universumin kiihtyvästä laajenemisesta syvenee.

Saadulla alkurahoituksella hoidetaan observatorion maa-alueen hankkiminen ja tasoittaminen sekä koulutetaan intialaisia tutkijoita. Intian hallituksen odotetaan hyväksyvän täyden projektirahoituksen vuoteen 2020 mennessä.

Aiheesta lisää Nature (englanniksi)