Australialainen teleskooppi voisi kuvata yötaivaan kohteita päivälläkin

Testiversio Huntsman Telescopesta on osoittanut kykenevänsä päiväajan astronomiaan. Havainnot olisivat hyödyllisiä esimerkiksi satelliittien ja jättiläistähti Betelgeusen seurannassa.

Yöastronomiaan suunniteltu Huntsman sijaitsee Siding Springs -observatoriolla viiden tunnin ajomatkan päässä Sydneystä. Teleskooppi koostuu nipusta samaan suuntaan osoittavia valovoimaisia 400 millin teleobjektiiveja.

Nyt tutkijat ovat Sydneyssä kokeilleet yhden objektiivin sisältävää teleskoopin testiversiota päivähavaintojen tekemiseen. He käyttivät filttereitä, jotka suodattavat suurimman osan päivänvalosta samalla kun sallivat tiettyjen aallonpituuksien tähtitaivaan kohteista päästä läpi.

Macquarie yliopiston Sarah Caddyn mukaan testit osoittivat, että Huntsman kykenisi saavuttamaan merkittäviä tuloksia päivätaivaalta.

Yksi testikohteista oli superjättiläistähti Betelgeuse, jota havaittiin 7 kuukauden ajan. Teleskooppi olisi hyödyllinen tilanteessa, missä tämä viimeisiään vetelevä tähti sattuisi räjähtämään supernovana silloin, kun se on lähellä Aurinkoa. Tämän noin neljä kuukautta vuodessa kestävän jakson aikana havainnot yöllä eivät ole mahdollisia, mutta Huntsman voi paikata jakson monitoroimalla sitä päivällä.

Toinen mahdollinen havaintokohde ovat satelliitit. Aktiivisia satelliitteja on avaruudessa noin 10 000 kappaletta ja tulevan vuosikymmenen aikana ennustetaan viisinkertaista lisäystä. Caddyn mukaan tästä tulee selvä tarve omistautuneelle teleskooppiverkostolle, joka seuraa satelliitteja yötä päivää.

Aiheesta lisää Macquarie yliopisto (englanniksi)