2,5 metrin peiliteleskooppia valmistellaan lennätettäväksi stratosfääripallon kyydissä

40 kilometrin korkeus tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden infrapunahavaintojen tekemiseen. ASTHROS-teleskoopista tulee yksi suurimmista noihin korkeuksiin lennätetyistä havaintovälineistä.

Kaukoinfrapunan aallonpituuksilla havaitseva Nasan ASTHROS varustetaan 2,5 metrin kokoisella 9 palasesta koostuvalla mosaiikkipeilillä. Tämä aallonpituusalue suodattuu ilmakehässä eikä sitä pysty maanpinnalta havaitsemaan.

"Uskon tämän olevan todennäköisesti monimutkaisin teleskooppi, joka on koskaan rakennettu korkealla lentävän pallon kyytiin", sanoo ASTHROSin projektijohtaja Jose Siles JPL:stä.

Teleskoopin pääkohteisiin kuuluu tähtien syntytahdin seuranta Linnunradassa ja muissa galakseissa. Tavoitteena on tutkia spektroskopian avulla tähtiä synnyttävien kaasu- ja pölypilvien molekyylejä.

ASTHROSia kuljettaa 150 metrin kokoiseksi paisuva kaasupallo, joka vapautetaan lentämään Etelämantereen yllä tuulissa, jotka pyörivät navan ympärillä. Teleskoopin on määrä viipyä korkeuksissa jopa neljä viikkoa.

Käyttötehonsa teleskooppi saa aurinkopaneeleista. Sen yhtenä erikoisuutena on havaintoinstrumenttien jäähdytysjärjestelmä, joka ei tarvitse kuluvaa jäähdytinainetta. Arvion mukaan laitteiston kokonaismassaksi tulee noin 2,5 tonnia.

Näillä näkymin ASTHROS lentää aikaisintaan joulukuussa 2023.