Starshipin neljäs koelento sujui odotettua paremmin - laukaisuseuranta

SpaceX-yhtiö laukaisi Starship-raketin torstaina kello 15.50. 122-metrisen Starshipin molemmat vaiheet onnistuivat ilmajarrutuksissaan. Ylempi vaihe vaurioitui, mutta pysyi toiminnassa mereen asti.

Koelennon videolähetyksen voi katsoa SpaceX-yhtiön sivuilta.

[16.59] Aluksen loppujarrutuksen vaiheiden onnistumisesta ei ole tarkkaa tietoa, mutta Starship pysyi toiminnassa ja lähetti dataa koko jarrutuksensa ajan mereen asti. Voidaan kiistattomasti sanoa, että SpaceX onnistui tavoitteissaan päästä molempien vaiheiden laskeutumisiin ja edellistä koelentoa pidemmälle.

[16.56] Starship pääsi kuin pääsikin mereen asti lähettäen dataa ja videota.

[16.54] 10 kilometriä korkeutta, nopeutta 620 kilometriä tunnissa. Siiveke näyttää yhä liikkuvan kuvassa. Telemetriatietoja saadaan yhä.

[16.52] 31 kilometriä korkeutta. Videolähetys katkeilee välillä, mutta telemetriatietoja saadaan yhä.

[16.50] 44 kilometriä korkeutta, nopeutta 9 000 kilometriä tunnissa. Lähetys jatkuu edelleen, mutta alus tuskin pystyy ohjailemaan itseään vaikka pysyisi kasassa.

[16.49] 54 kilometriä korkeutta, nopeutta 14 000 kilometriä tunnissa eli puolet kiertoratanopeudesta. Korkeus 51 kilometriä. Kameran näyttämä etusiiveke on tuhoutunut lähes kokonaan ja kamera on osaksi pölyn peitossa.

[16.47] Vaurioita näkyvissä. Alus on tuhoutumassa.

[16.45] Korkeus 60 kilometriä. Jarrutus jatkuu, ja alus näyttää toistaiseksi kestävän sen. Odotettavissa on hidastuminen äänennopeuteen noin kello 17.52. 

[16.41] Korkeus 68 kilometriä. Alus kokee noin puolen g:n jarrutuksen. Aluksen lämpötila ei enää nouse, mikä on hyvä uutinen.

[16.39] Korkeus 73 kilometriä. Ilmajarrutuksen lämmitys on suurimmillaan.

[16.37] Korkeus 90 kilometriä. Aluksen lämpötilan nousu on odotetuissa rajoissa.

[16.35] Plasmahehku aluksen ympärillä on alkanut. Korkeutta nyt 103 kilometriä. 

[16.32] Juonnettu livevideolähetys jatkuu. Lento on sujunut tähän mennessä täysin suunnitellusti. Starship-alus on 130 kilometrin korkeudessa ja tulee vähitellen yhä alemmaksi. Ilmajarrutus alkaa muodostaa näkyvää plasmaa aluksen ympärille noin 100–110 kilometrissä. 

[16.27] Livevideolähetys Starshipin ylemmän vaiheen kyydissä olevalta kameralta jatkuu. Alus on 161 kilometrin korkeudella ja laskeutuu hitaasti yhä alemmaksi radallaan.  

[16.04] SpaceX:n juonnettu livevideolähetys siirtyi tauolle ja palaa T + 40 minuutin kohdalla eli kello 16.30, kun ylemmän vaiheen ilmajarrutus lähestyy. Videolähetyksessä kerrotaan telemetriatietoja tauon aikana.

[15.59] Ylempi vaihe pääsi halutulle radalle ja sulki moottorinsa. Rakettivaihe lentää nyt vapaasti lähellä kiertoratanopeutta, kunnes rata tuo sen ilmakehään Intian valtameren yllä.

[15.57] Alemman vaiheen jarrutuspoltto onnistui, rakettivaihe tuli pehmeästi alas valtamereen. Rakettivaihe lopetti videolähetyksensä ja todennäköisesti tuhoutui kaatuessaan meressä, kuten etukäteen arvioitiin.

[15.56] Ylempi vaihe 140 kilometrissä noin 12 000 kilometrin tuntinopeudessa. Alempi vaihe sai moottoripolttonsa valmiiksi ja lentää vapaasti kohti ilmajarrutustaan.

[15.53] Ylempi rakettivaihe starttasi kaikilla kuudella moottorillaan irti alemmasta. Alemman vaiheen sisemmät 13 moottoria toimivat suunnitellusti, ja se tekee jarrutuspolttoaan. 

[15.52] Korkeus 30 kilometriä, lento etenee suunnitellusti. Rakettivaiheiden irrotus toisistaan lähenee. 

[15.51] Yksi alemman vaiheen moottoreista ei toimi, mutta sen ei pitäisi olla ongelma. Max-Q eli suurimman rasituksen vaihe ohitettiin ongelmitta.

[15.50] Laukaisu!

[15.45] 5 minuuttia laukaisuun. Mahdollinen tauko voi koittaa T - 40 sekunnin kohdalla, mikäli ongelmia ilmaantuu. Tauko voi kestää maksimissaan 30 minuuttia.

[15.40] 10 minuuttia laukaisuun ja kaikki etenee ongelmitta. Starshipin tankit ovat noin 82-prosenttisesti täynnä. Sää vaikuttaa hyvältä. 

[15.34] Starshipin mukana olevien Starlink-terminaalien toivotaan pystyvän välittämään livevideota vähintään yhtä hyvin kuin kolmannella koelennolla. Tuolloin kyseessä oli historian ensimmäinen ilmajarrutuksen aikana tehty HD-tason livevideolähetys.

[15.29] Ajoaineita eli nestemäistä metaania ja happea tankataan parhaillaan. Tankkaus on laskelmoitu jatkumaan ja täyttämään tankit vasta noin 3 minuuttia ennen laukaisua. Mikäli laukaisuyritys tänään perutaan ja tankit täytyy tyhjentää, pystytään seuraavan kerran yrittämään aikaisintaan 2 vuorokauden kuluttua.  

[15.20] SpaceX-yhtiön lähetys alkoi hieman myöhässä kello 15.15. Lennon suurimpana haasteena pidetään ylemmän vaiheen ilmajarrutuksen onnistumista.

Edellisellä koelennolla oli ongelmia ylemmän vaiheen suuntauksessa lennon korkeimmassa vaiheessa sekä juuri ennen ilmajarrutuksen alkamista, mikä saattoi osaltaan vaikuttaa aluksen tuhoutumiseen. Tälle lennolle lämpökilpeen on panostettu enemmän, ja lisäksi SpaceX on luvannut yrittää loppujarrutusta pehmeään laskeutumiseen valtamereen, jos siihen asti päästään. [6.6. kello 15.00]

[15.00] Neljännellä lennolla tavoitteena on päästä aiempia lentoja pidemmälle ja päästä testaamaan rakettivaiheiden jarrutusta. Alempi vaihe laskeutuu Meksikonlahdelle. Ylempi vaihe tähtää lähes kiertoratanopeuteen, ilmajarrutukseen ja laskeutumiseen Intian valtamereen Australian luoteispuolella.

Parhaassa tapauksessa rakettivaiheet saadaan ehjinä valtamereen asti, mutta todennäköisemmin ne tuhoutuvat eikä niitä saada haettua tutkittaviksi. SpaceX ei kuitenkaan lupaa lennolta muuta kuin jännitystä.