Rataennuste Aeolus ja Starlink 44 -satelliittien törmäysvaarasta maanantaina. ESA käytti satelliittinsa moottoreita törmäysvaaran poistamiseksi. Kuva ESA

Satelliitit olivat törmäysvaarassa – ESA päätti väistää kun SpaceX ei reagoinut

Euroopan avaruusjärjestö kertoo muuttaneensa satelliittinsa rataa ensi kertaa satelliittiparveen kohdistuneen törmäysvaaran vuoksi. Tapaus tuo ilmi lisääntyvän liikenteen riskejä Maan kiertoradalla.

Tapahtumat alkoivat, kun viime viikon alussa Yhdysvaltojen sotilasviranomaisten data paljasti törmäysvaaran ESAn Aeolus-satelliitin ja SpaceX-yhtiön Starlink 44 -satelliittien välillä. Niiden oli määrä ohittaa toisensa lähietäisyydeltä 2. syyskuuta.

Kun törmäystodennäköisyys nousi edelleen uudemmissa ennusteissa, otti ESA yhteyden Starlink-tiimiin sähköpostitse.

Vastaus oli, että Starlink-satelliitin rataa ei aiottu muuttaa. ESA puolestaan päätyi toimintaan ja nosti satelliittinsa rataa puoli ratakierrosta ennen mahdollista törmäystä.

"Tämä esimerkki osoittaa, että liikennesääntöjen ja tietoliikenneprotokollien puuttuminen jättää törmäyksen estämisen täysin toimijoiden oman reagoinnin varaan", selittää ESAn avaruusturvallisuusosaston johtaja Holger Krag.

Krag itse painottaa, että tässä tapauksessa syy ei ollut kummankaan. Maailmanlaajuista avaruuslennonjohtoa tarvittaisiin kuitenkin kipeästi menetelmien parantamiseen.

ESAn tiedotus antaa SpaceX-yhtiöstä edesvastuuttoman kuvan. Tämä on pelottava näkökulma etenkin kun Starlinkin satelliittiparven suunnitellaan kasvavan nykyisistä 62 testisatelliitista hurjaan 12 000 satelliittiin.

Jälkeenpäin SpaceX on puolestaan selittänyt, että vika heidän sisäisessä tiedonsiirrossaan esti varoitusta menemästä eteenpäin siinä vaiheessa, kun törmäystodennäköisyys nousi huolestuttavaksi.

Matalan kiertoradan satelliittiparvien tuomista haasteista kerrottiin Tähdet ja avaruus -lehdessä 6/2018.

Aiheesta lisää ESA (englanniksi)

Pysyvä linkki
Samankaltaisia uutisia
Ladataan...
Uusin numero
Uutisarkisto