Varmistettujen eksoplaneettojen määrä kasvoi yli puolella

Nasa on julkistanut 715 uuden eksoplaneetan olemassaolon varmistumisen.

Tämä nostaa kaukaisia tähtiä kiertävien tunnettujen planeettojen määrän lähes 1700:aan. Kyseessä on Kepler-avaruusteleskoopin aiemmin havaitsemien kohteiden varmistumisesta planeetoiksi lisähavaintojen myötä.

"Uusi havaintojen varmistamistekniikka antaa meille tarvittavat todisteet eksoplaneettojen olemassaolosta", kertoo Douglas Hudgins Nasan astofysiikan osastolta.

"Tämän julkistuksen myötä ylikulkumenetelmällä löydettyjen eksoplaneettojen määrä ylittää säteisnopeusmenetelmällä löydetyt. Kyseessä on myös ylivoimaisesti laajin koskaan tehty uusien eksolöytöjen julkistus."

Löytöjen myötä on Hudginsin mukaan käynyt selväksi, että useat samaa tähteä kiertävät planeetat ovat yleisiä Linnunradassa. Löydöt kertovat myös, että suurin osa galaksimme planeetoista on Maapallon ja Neptunuksen kokoluokkien välissä.

Uusi planeettojen varmistamisen menetelmä perustuu todennäköisyyspäätelmiin. Menetelmästä ja sen tuloksista on tehty tutkimukset, jotka ilmestyvät Astrophysical Journal -julkaisussa.

Kepler-avaruusteleskooppi havainnoi samaa aluetta taivaalla jatkuvasti vuosina 2009-2013. Sittemmin teleskooppi on menettänyt osan ohjattavuudestaan, mutta sen toivotaan vielä pystyvän tekemään toisenlaisia havaintoja.