Uusi menetelmä paljasti vastasyntyneen planeetan pölykeskittymien puolivälistä

Eksoplaneettojen epäsuoraan tunnistamiseen tähtiä ympäröivistä ainekiekoista on löytynyt uudenlainen tapa. Lagrangen pisteiden ainemöykyt ovat paljastaneet niiden välissä pesivän planeetan.

Pöly ja kaasu häiritsevät merkittävästi mahdollisten planeettojen erottamista nuorten tähtien ainekiekoista. Vain kaksi eksoplaneettaa on tähän mennessä kyetty kuvantamaan suoraan tällaisten tähtien ympäriltä.

Epäsuorasti planeettojen olemassaolosta kiekoissa kertovat niissä näkyvät erilaiset rakenteet, kuten aukot. Nyt todisteisiin voidaan lisätä myös Lagrangen vakaissa L4- ja L5-painovoimapisteissä esiintyvät ainekeskittymät.

Feng Long Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksesta kiinnitti huomiota nuoreen tähteen 518 valovuoden päässä meistä. Tähden kiekossa oli kaksi möykkyä 120 asteen päässä toisistaan keskuskulmalla mitattuna.

"Tuollaisen astemäärän ero ei vain tapahdu – se on tärkeä matemaattisesti", toteaa Long.

Long uskoo ALMA-teleskoopin kuvassa näkyvien myökkyjen edustavan ainekeskittymiä vakaissa Lagrangen painovoimapisteissä L4 ja L5. Tällaiset keskittymät voivat syntyä ainoastaan niiden puolivälissä olevan kappaleen painovoiman vaikutuksesta. Long perustelee, että ainemyökkyjen välissä täytyy olla suorilta havainnoilta piilotteleva eksoplaneetta.

Analyysin mukaan planeetta on kooltaan Saturnuksen tai Neptunuksen luokkaa ja noin kolme miljoonaa vuotta vanha. Long uskoo jatkohavaintojen ALMAlla tuottavan lisätodisteita planeetan olemassaolosta.

Aiheesta lisää Harvard-Smithsonian (englanniksi)