Tutkijat löysivät yhden galaksimme vanhimmista kiviplaneetoista

Astronomit ovat paljastaneet poikkeuksellisen vanhan kiviplaneetan. Kohde syntyi lähes heti kun kivisten planeettojen muodostuminen oli mahdollista.

Vain 280 valovuoden päässä maapallolta sijaitsee kolme ikiaikaista planeettaa, jotka kiertävät oranssia kääpiötähteä nimeltä TOI-561. Planeettojen arvioidaan syntyneen noin kymmenen miljardia vuotta sitten.

Kaksi planeetoista on kookkaita ja tiheydeltään niin harvoja, että ne ovat todennäköisesti kaasuplaneettoja.

Yksi planeetta on kuitenkin melko selvästi maapallon tapaan kivinen.

Maailmankaikkeuden kaikkein vanhimmat planeetat koostuvat kaasusta, sillä aluksi ei ollut muuta materiaalia tarjolla. Kiviplaneettojen muodostamiseen tarvittavat alkuaineet syntyivät vasta tähtiräjähdysten myötä.

Ensimmäisten kiviplaneettojen rakentuminen oli erityisen merkityksellinen tapahtuma, sillä vasta niiden myötä elämällä oli mahdollisuus päästä syntymään ja kehittymään.

Vaikka nyt tutkittu planeetta ei ole elinkelpoinen, sen olemassaolo osoittaa, että Linnunradassa on saattanut olla elinkelpoisia planeettoja jo silloin kun galaksimme ohut kiekko muodostui 7–10,5 miljardia vuotta sitten.

Aiheesta lisää Havaijin yliopisto (englanniksi)