Supermaapallot voivat suistaa asteroideja kohti naapuriplaneettoja

Naapureilla on väliä, varsinkin jos olet planeetta ja naapurisi sattuu olemaan erittäin massiivinen. Yllättäen asteroiditörmäysten kannalta vielä suurempi merkitys on sijainnilla, eli kumpi planeetoista on lähempänä emotähteä.

Galaksissamme on lähes loputtomasti niin sanottuja supermaapalloja. Nämä kiviplaneettojen raskaan sarjan edustajat voivat olla jopa kymmenen kertaa maapallon massaisia.

Uusi simulaatio vihjaa, että supermaapallot voivat vetää asteroideja ja komeettoja törmäämään naapuriplaneettoihin. Jos esimerkiksi maapallolla olisi lähinaapurinaan supermaapallo, selvästi useampi asteroidi törmäisi siniseen planeettaamme.

Näin kävisi vain, jos raskas naapurimme sijaitsisi lähempänä Aurinkoa kuin me. Jos taas supermaapallo sijaitsisi Maan kiertoradan ulkopuolella, vaikutus olisi päinvastainen: se ehkäisisi asteroiditörmäyksiä maapalloon.

Ei ole yksiselitteistä, kumpi tilanne olisi elämän kannalta parempi.

“Asteroiditörmäysten on ajateltu olevan tuhoisia elämälle. Tämä piti ehdottomasti paikkansa dinosaurusten kohdalla. Törmäykset ovat kuitenkin myös erittäin tärkeitä elämälle", toteaa Rebecca Martin Nevadan yliopistosta.

Asteroidien ajatellaan esimerkiksi tuoneen maapallolle vettä ja elämän rakennusaineita. Teoriassa myös elämä itse voi kulkea planeetalta toiselle törmäyksessä avaruuteen lennähtäneen kiven sisällä.