Superkuumat planeetat paljastavat vieraiden maailmojen geologian

Hiljattain on löytynyt kuusi tuntematonta planeettaa, jotka ovat superkuumia. Niiden lämpötilat nousevat yli 1 100 celsiusasteeseen. Havaitut kohteet voivat olla ratkaisevia eksoplaneettojen geologian ymmärtämisessä.

Täysin uudenlaisen etsintämenetelmän avulla on paljastunut kuusi uutta planeettaa.

Löydetyt planeetat sijaitsevat niin lähellä emotähtiään, että ne kirjaimellisesti haihtuvat avaruuteen luoden materiarenkaan tähtensä ympärille.

Aurinkomme ympärillä on kromosfääriksi kutsuttu kaasukehä. Superkuumien eksoplaneettojen avaruuteen levittämä materiarengas imee säteilyä samoilla aallonpituuksilla kuin kromosfääri säteilee.

Tutkijat kävivät läpi havainnot 2 700 aurinkokuntaamme lähellä sijaitsevasta tähdestä ja huomasivat 39 kohdetta, joiden kromosfääri näyttää puuttuvan. Sen jälkeen näistä tähtijärjestelmistä etsittiin planeettoja perinteisin etsintämenetelmin.

"Se mitä löysimme, oli onnistuminen, joka ylitti villeimmätkin unelmani", toteaa Carole Haswell Iso-Britannian Open Universitysta.

Tähän mennessä vasta kolme Haswellin listan kohteesta on ehditty kunnolla tutkia. Niistä löytyi nyt raportoidut kuusi planeettaa.

Haihtuvat planeetat ovat erityisen kiinnostavia maailmoja, sillä jatkohavainnoilla on mahdollista nähdä, mistä aineesta niiden pinnat ovat rakentuneet.

"Pystymme nyt näkemään, miten planeetat ovat yleisesti rakentuneet ja onko oma planeettamme tyypillinen. Emme esimerkiksi vielä tiedä, onko se sattumaa, että aurinkokunnassamme Maa ja Venus ovat suurimpia kivisiä kappaleita ja niillä on korkein raudan osuus niiden suhteellisesta massasta", Haswell pohtii.