Sääennuste laavaplaneetalle: Tuuli puhaltaa 1 400 m/s ja taivaalta sataa kiveä

Tutkijat ovat simuloineet hyvin lähellä tähteään kiertävän eksoplaneetan säätä. Planeetan päiväpuolella oleva magmameri höyrystyy ja sataa kivenä alas yöpuolella.

Osa kivisistä eksoplaneetoista kiertää niin lähellä tähteään, että niiden pinnalla on sulan kiven meriä.

K2-141b on yksi tällainen kohde. Planeetta on lukkiutunut siten, että sama puoli osoittaa koko ajan tähteä kohti. Päiväpuolella vallitsee 3 000 celsiusasteen kuumuus.

Tutkijat ovat nyt simuloineet planeetan olosuhteita. "Tämä tutkimus on ensimmäinen, joka tekee ennusteita sääoloista K2-141b:llä", sanoo Giang Nguyen Yorkin yliopistosta.

Simulaation perusteella laavameri höyrystyy päiväpuolen kuumuudessa. Yli 1 400 metrin sekuntinopeudella puhaltavat tuulet vievät höyrystyneen aineksen yöpuolelle. Siellä se sataa kivenä alas takaisin planeetan pinnalle. Lopulta virtaukset kuljettavat sataneen aineksen hitaasti takaisin päiväpuolelle.

Seuraava askel on testata, pitävätkö simulaatiot paikkansa. Tämä voi onnistua ensi vuonna laukaistavan James Webb -teleskoopin havainnoilla.

Aiheesta lisää McGill-yliopisto (englanniksi)