Kuuman Jupiterin kaasukehä kertoo sen syntyneen kaukana emotähdestään

Tutkijat ovat saaneet ennätystarkan kemiallisen sormenjäljen eksoplaneetan kaasukehästä. Se paljastaa tämän kuuman Jupiterin vaeltaneen aikojen kuluessa lähemmäksi tähteään.

Tutkitun eksoplaneetan HD 209458b kaasukehää on analysoitu ennenkin, mutta nyt siitä saatiin aiempaa tarkempia tuloksia.

Planeetan kaasukehästä oli jo tunnistettu vesihöyryä ja hiilimonoksidia. Tällä kertaa havaittiin vielä neljä muuta molekyyliä.

"Me olemme käyttäneet näitä kuutta kemiallista lajia ensimmäistä kertaa tarkentamaan, missä kohtaa protoplanetaarisessa kiekossa planeetta on alun perin muodostunut", sanoo Siddharth Gandhi Warwickin yliopistosta.

Keskeistä oli hiiltä sisältävien molekyylien suuri edustus. Hiiliatomeja oli planeetan kaasukehässä yhtä paljon kuin happiatomeja. Tämä on tutkijoiden mukaan mahdollista vain jos planeetta on alun perin sijainnut paljon nykyistä kauempana tähdestään.

HD 209458b kiertää nyt tähteään 7 miljoonan kilometrin etäisyydellä, mikä on 1/20 Maan ja Auringon välisestä matkasta. Tällaisia hyvin lähellä emotähteään sijaitsevia kaasuplaneettoja kutsutaan kuumiksi Jupitereiksi. Todennäköisesti HD 209458b kuitenkin syntyi yhtä kaukana kuin Jupiter tai Saturnus ovat Auringosta.

Kaukana muodostuneilla planeetoilla odotetaan olevan kaasukehässään runsaasti hiiltä suhteessa happeen, koska planeetan rakentuessa happea sisältävä vesi on jäätynyt ja joutunut lukituksi planeetan ytimeen.

Jos planeetta olisi muodostunut tähtensä lähellä, suuri osa hapesta olisi jäänyt vesihöyrynä kaasukehään. Tällöin mittauksessa olisi näkynyt runsaammin happea suhteessa hiileen.

Aiheesta lisää Warwickin yliopisto (englanniksi)