Kepler-luotaimen datasta löytyi merkkejä uudesta eksokuusta

Tutkijat sanovat löytäneensä Kepler-avaruusteleskoopin arkistosta signaalin eksoplaneettaa kiertävästä kuusta. Kyseessä on jo toinen eksokuukandidaatti.

Tutkimuksessa astronomit katsoivat jo käytöstä poistuneen Keplerin dataa kaikkein kylmimpien planeettojen osalta. Analyysi löysi 70 tutkitun planeetan joukosta yhden, jota mahdollisesti kiertää eksokuu.

"Se on jääräpäinen signaali, me kokeilimme siihen kaikkea, eikä se suostu menemään pois", sanoo tutkimusta johtanut David Kipping Columbian yliopistosta.

Havaittu eksokuuehdokas kiertää Jupiterin kokoista planeettaa Kepler 1708b noin 5 500 valovuoden päässä meistä. Kipping oli löytämässä myös vuonna 2018 raportoitua ensimmäistä eksokuuta planeetalta Kepler 1625b. Senkin status on vielä epävarma.

Seuraava mahdollisuus Kepler 1708b:n kuun havaitsemiseen on vuonna 2023. Tällöin planeetta kulkee taas keskustähtensä editse, jolloin kuun aiheuttamaa tähden valon ylimääräistä himmenemistä voidaan etsiä.

Äskettäin laukaistu James Webb -teleskooppi kykenisi tutkijoiden mukaan helposti havaitsemaan kuun, jos se todella on siellä.

Aiheesta lisää Columbian yliopisto (englanniksi)