Tähtikumppani käänsi planeettakunnan kiertosuunnan

Erikoisessa planeettakunnassa kahden planeetan kiertosuunta on päinvastainen keskustähden pyörimissuuntaan nähden. Syynä näyttää olevan planeetat synnyttäneen aineskiekon kallistuminen.

"Tämä ei ole ensimmäinen tunnettu takaperoisen planetaarisen systeemin tapaus", sanoo Joshua Winn Princetonin yliopistosta. "Mutta tämä on siitä harvinainen, että luulemme tietävämme, mikä sen aiheutti."

Kaikki planeetat syntyvät pöly- ja kaasukiekosta, joka ympäröi keskustähteä muutaman miljoonan vuoden ajan sen jälkeen kun itse tähti on syntynyt. Normaalisti kiekko ja tähti kiertävät samaan suuntaan.

Jos tähdellä on kuitenkin läheinen kumppanitähti, tilanne voi muuttua. On arveltu, että kumppanin painovoimavaikutus saattaa kallistaa aineskiekon niin, että siitä muodostuneet planeetat kiertävät väärään suuntaan.

Juuri näin näyttää käyneen nyt havaintojen kohteena olleessa K2-290-tähtijärjestemässä.

Kumppanitähden vaikutus on kiepsauttanut kiekon ympäri niin, että planeetat kulkevat tähteen nähden vastakarvaan.

"Me tajusimme tämän järjestelmän sopivan täydellisesti teorian testaamiseen, koska sitä ei pelkästään kierrä kaksi planeettaa, vaan se sisältää myös kaksi tähteä", sanoo Teruyuki Hirano Tokion Teknologisesta instituutista. "Ja itse asiassa me saimme täyspotin."

Aiheesta lisää Aarhusin yliopisto (englanniksi)