Eksoplaneetalla havaittiin mittava kaasupyrstö

Tähtitieteilijät havaitsivat 1 000 valovuoden päässä olevaa tähteä sitä kiertävän kaasujättiläisen koko kierron ajan. Havainnot paljastivat planeetalta pitkän heliumpyrstön.

Planeettaa HAT-P-32b oli aiemmin havaittu vain sillä hetkellä, kun se kulkee keskustähtensä editse. Nyt tutkijat laajensivat havaintoja niin, että planeetan koko 52 tunnin ratakierros tähden ympäri saatiin talteen.

Vaikka kohteen kaasupyrstön olemassaolo oli jo tiedossa, vasta nyt datasta selvisi sen koko. Tutkijoiden mukaan pituutta on yli 50 planeetan halkaisijaa.

Yllä olevassa simulaatiossa, joka esittää näkymää ratatason yläpuolelta, heliumista koostuva häntä ulottuu lähes kokonaan tähden ympäri. Kaasua puhaltuu myös planeetan kiertosuuntaan nähden sen etupuolelle.

"Me emme olisi nähneet tätä ilman pitkän jakson havaintoja", sanoo Caroline Morley Texasin yliopistosta.

HAT-P-32b on massaltaan Jupiterin luokkaa. Kaasukehä on kuitenkin niin paisunut, että läpimittaa planeetalla on tuplasti enemmän. Kaasun irtoaminen avaruuteen on seurausta keskustähden kuumasta säteilystä.

Aiheesta lisää McDonald Observatory (englanniksi)