Rautapitoiset tähdet pitävät planeettansa lähellä

Tähden kemiallinen koostumus vaikuttaa siihen, millä etäisyydellä sen planeetat kiertävät. Rautaa runsaammin sisältävien tähtien planeetat ovat keskimäärin läheisemmillä radoilla.

Uusi tutkimus vahvistaa vuonna 2016 havaitun trendin, jossa tähden rautapitoisuudella ja sen planeettojen etäisyyden välillä näytti olevan yhteys.

Nyt saatiin lisäksi tarkennettua, että rautapitoisilla tähdillä planeettojen kiertoajat ovat usein alle kahdeksan päivän luokkaa. Vähärautaisempien tähtien planeetat kiertävät pidemmillä radoilla.

Sloan Digital Sky Survey -projektin astronomit hyödynsivät tutkimuksessa Kepler-avaruusteleskoopin eksoplaneettadataa. Tähtien koostumus puolestaan saatiin APOGEE-projektin spektrimittauksista.

Tutkijoiden mielestä on yllättävää, että raudan suhteen rikastuneet tähdet sisälsivät tätä alkuainetta vain noin 25% enemmän kuin muut aineistossa käytetyt tähdet.

"Se tosiaankin osoittaa meille, kuinka jopa pienet erot tähtien koostumuksessa voivat vaikuttaa vahvasti planetaarisiin systeemeihin", sanoo Robert Wilson Virginian yliopistosta.

Jatkossa tutkijat haluavat erityisesti tietää, syntyvätkö rautapitoisten tähtien planeetat alkujaan sisempänä vai siirtyvätkö ne ulommalta syntypaikalta vähitellen lähemmäksi tähteään. Wilson toivoo pystyvänsä kollegoidensa kanssa rakentamaan uusia teoreettisia malleja tämän kysymyksen testaamiseen.

Aiheesta lisää SDSS (englanniksi)