Punaiselta kääpiötähdeltä löytyi liian suuri planeetta

Tutkijaryhmä miettii selitystä teorioita rikkovan kaasuplaneetan olemassaoloon. Puolen Jupiterin massainen eksoplaneetta kiertää kääpiötähteä, jonka massa on vain kymmenesosa Auringosta.

Planeetta sijaitsee meistä 30 valovuoden päässä ja sen emotähtenä on punainen kääpiötähti GJ 3512.

"Tällaisten tähtien ympärillä pitäisi olla vain maapallon kokoisia tai sitä hieman massiivisempia planeettoja", sanoo Christoph Mordasini Bernin yliopistosta. "GJ 3512b on vähintään kertaluokkaa suurempi kuin teoreettiset mallit ennustavat."

Poikkeus on erityisen silmiinpistävä, kun sitä tarkastellaan simuloidussa Bernin mallissa tähdelle, jonka massa on kymmenesosa Auringosta. Oman aurinkokuntamme planeetat sopivat auringonkaltaisen tähden simulaatiomalliin hyvin.

Yleensä oletetaan, että planeetat muodostuvat pienten kappaleiden muodostuessa erillään ja kasvaessa isommiksi törmätessään yhteen. Tutkijat sanovat tätä "alhaalta ylös" -malliksi.

GJ 3512b -planeetan voi kuitenkin selittää kokonaan erilainen mekanismi, jota kutsutaan painovoimaromahtamiseksi.

"Kaasukiekon osa, jossa planeetat muodostuvat romahtaa yhteen sen oman painovoiman vaikutuksesta. Se on 'ylhäältä alas' -malli", selittää Mordasini.

Tähänkin malliin liittyy kuitenkin ongelmia. Planeetan olisi pitänyt jatkaa kasvuaan ja liikkua lähemmäs tähteä. Tutkijat eivät osaa selittää, miksi näin ei ole käynyt.

"GJ 3512b on tärkeä löytö ja se parantaa ymmärtämystämme planeettojen muodostumisesta tällaisten tähtien ympärille", Mordasini toteaa.

Aiheesta lisää Bernin yliopisto (englanniksi)