Mikrolinssi-ilmiö paljasti hyisen maapallon kokoisen planeetan

Löytyneen planeetan arvioidaan olevan samalla etäisyydellä tähdestään kuin Maa on Auringosta. Tähti on kuitenkin niin kylmä, että planeetalla tuskin saattaisi olla ainakaan maankaltaista elämää.

Tähden massa on vain 7,8 prosenttia Aurinkomme massasta. Siksi tutkijat epäilevät, että kyse on tähden sijaan pikemminkin ruskeasta kääpiöstä, jossa ydinfuusio ei ole lähtenyt kunnolla käyntiin.

Vaihtoehtoisesti kohde saattaisi olla äärimmäisen viileä kääpiötähti. Mutta tällöinkin sitä kiertävä planeetta  nimeltään OGLE-2016-BLG-1195Lb  olisi äärimmäisen hyinen, jopa Plutoakin kylmempi maailma.

Tämän kaltaiset löydöt auttavat tutkijoita hahmottamaan planeettojen jakaumaa galaksissamme. Yhä ratkaisematon kysymys on, onko Linnunradan pullistuneen ydinalueen ja kiekkomaisen ulkoalueen välillä eroja planeettojen määrissä.

Asian selvittämistä rajoittaa, että OGLE-2016-BLG-1195Lb:tä pienempiä planeettoja on vaikea löytää.

"Yksi ongelmista tämän kaltaisten planeettojen määrän arvioimisessa on, että olemme saavuttaneet alarajan planeettojen massoille, joita voimme nykyisin löytää mikrolinssillä", sanoo Yossi Shvartzvald Nasan JPL-laboratoriosta.

Mikrolinssitekniikassa mitataan tähden valon voimistumista, jonka saa aikaan sen edestä kulkevan toisen tähden painovoima. Jos tällä ohikulkevalla tähdellä on planeetta, se voidaan tunnistaa takana olevan tähden valossa tapahtuvasta ylimääräisestä kirkastumisesta.

Aiheesta lisää Nasa JPL (englanniksi)