Meitä lähin eksoplaneetta on ehkä elinkelpoinen

Uuden tietokonesimulaation perusteella Proxima Kentauri -tähti ei pysty purkauksillaan autioittamaan sitä kiertävää planeettaa.

Elokuussa tutkijat ilmoittivat löytäneensä mahdollisesti elinkelpoisen planeetan vain 4,2 valovuoden päästä. Kyseessä on meitä lähimpänä sijaitseva vieras aurinkokunta. Siksi se on todennäköisesti ensimmäisiä kohteita, kun alamme tulevaisuudessa lähettää luotaimia muihin tähtijärjestelmiin.

Proxima b -planeetta on elämän esiintymisen kannalta kohtuullisen lupaava kohde. Alustavien tietojen perusteella se on suunnilleen maapallon kokoinen kiviplaneetta, jonka pinnalla saattaa lainehtia vettä. Yksi planeetan heikoista puolista on lähellä sijaitseva kääpiötähti, jonka voimakkaiden purkausten on pelätty tappavan kaiken mahdollisen elämän.

Royal Astronomical Societyn Monthly Notices Letters -julkaisussa esitellyn tutkimuksen mukaan elämä voi kuitenkin selviytyä näistä purkauksista.

"Jos tähtensä lähellä sijaitsevalla eksoplaneetalla on kohtuullisen kokoinen kaasukehä ja magneettikenttä, tähden superpurkausten tuottamat säteilyannokset eivät ehkä ole riittävän korkeita steriloidakseen planeettaa. Ne voivat kuitenkin aiheuttaa toistuvia sukupuuttoja", kiteyttää Dimitra Atri amerikkalaisesta BMSIS-tutkimusinstituutista.